![]() |
Genealogical Diversions: Experimental Poetry Networks, Mail Art and Conceptualisms
Este artículo explora la relación entre arte correo, poesía visual y arte conceptual en Sudamérica. Propone que antes de que el término ‘arte correo’ fuera utilizado allí por los artistas, una red extensa e internacionalizada de poetas ya exploraba las nociones de experimentación lingüística, participativa y conceptual, produciendo intercambios estéticos descentrados que se aproximaban a algunas de las preocupaciones del conceptualismo. En este sentido, la ‘llegada’ del arte correo a Sudamérica podría ser pensada como una corriente que confluía con otra corriente ya existente. A partir del análisis de las revistas OVUM 10, Diagonal Cero y Ponto, el artículo muestra el compromiso de estas ideas con el desplazamiento de la ‘nueva poesía’ al ‘arte nuevo’. Se examina la relación de este movimiento con el arte conceptual y las maneras en que esas expresiones responden mejor a una interpretación de la teoría estructuralista que a una ‘influencia’ de Norteamérica o Europa, aún reconociendo la compleja y constante comunicación de doble vía entre esas regiones.
Palabras Claves: poesía visual, arte correo, arte conceptual, redes artísticas sudamericanas, años 1960
Ver artículo completo
Genealogical Diversions: Experimental Poetry Networks, Mail Art and Conceptualisms
This article explores the relationship between mail art, visual poetry and conceptual art in South America, positing that before the term 'mail art' was being used by artists there, an extensive and internationalized network of poets was already exploring notions of linguistic, participatory and conceptual experimentation producing off-center aesthetic exchanges that approximated some of the concerns of conceptualism. In this respect, the 'arrival' of mail art in South America could be thought of as a river flowing into an already existing river. Looking at the magazines OVUM 10, Diagonal Cero, and Ponto the article shows the engagement of these ideas and the shift from the 'new poetry' to 'new art', examining the relationship of this movement to conceptual art and the ways in which these expressions respond more to the interpretation of structuralist theory than to any 'influence' from North America and Europe, whilst acknowledging the tangled, two-way and constant communication with those regions.
Key Words: visual poetry, mail art, conceptual art, sudamerican artistic networks, decade of the 1960
See full text